הקשר בין משקל עודף למחלות ריאה

הקשר בין משקל עודף למחלות ריאה

מחלת הCOPD משפיעה על הנשימה, על המציאות ועל אורך החיים. להשפעות אלו יש השפעות סביבתיות אשר מצריכות, לעתים, שינוי ו/או סיגול הרגלים כדי לחיות עם המחלה ולנהל אותה בצורה טובה ובריאה. חלק מההרגלים החדשים קשורים יד ביד בשמירה על משקל הגוף, ולאו דווקא בירידה במשקל.

מאמר זה יעסוק בסכנה בעלייה במשקל הגוף וההשפעות שלה על מחלת הCOPD.
 

אחת ההשפעות של מחלת הCOPD על הריאות היא נשימה שטחית. בעקבות הפגיעה הריאתית נוצר מצב של קושי בהכנסת אוויר בקיבולת מלאה. ניסיון זה, בדרך כלל, מלווה בשיעול , ליחה וגירוי נשימתי והרבה מהחולים מעדיפים להימנע ממנו. פעולות ותנועות פיזיות רבות דורשות נשימה בקיבולת מלאה ולכן, מרגע שהחולה נמנע מנשימה עמוקה, הוא בעצם מצמצם לעצמו את טווח ניפוח הריאה באופן אקטיבי. לאחר זמן קצר ריאותיו יתורגלו לנשום נשימות קצרות ושטחיות אשר אינן מספיקות כדי לספק חמצן עבור תנועה ומאמץ וכתוצאה מכך המאמץ לא מתקיים. כך מתחיל תהליך של ניוון נשימתי ופיזי.

 במקרים של עודף משקל, המשקל העודף, למעשה, משמש "כמשקולת" על גופינו ועל ריאותינו.
 

מבחינת הגוף – שרירי הגוף מתאמצים יותר בשביל לשאת את המשקל העודף, אשר כידוע, שרירים אשר מבצעים פעולה הדורשת מאמץ פיזי רב, דורשים כמות חמצן גבוהה יותר מבדרך כלל.

 

מבחינת הריאות –להן היכולת להתרחב עד לגבול מסוים, לכן – על מנת לספק את כמות החמצן הדרושה לגוף, על הריאות לעבוד בקיבולת נפח האפשרי, כאשר בעת נוכחות של מחלת ריאה, שימוש בנפח המירבי מתרחש במנוחה וגם במאמץ.

 

יתרה מכך, עודף השומן העוטף את החזה יוצר התנגדות לריאות ובעצם מונע מהן להתרחב בנפח שהן צריכות על מנת לספק את כמות החמצן הדרושה. בסופו של דבר, ניתן לומר כי עודף המשקל מוביל את הגוף להידרדרות ביכולת הפיזית ונשימתית, וכתוצאה מכך להפסקת הפעילות כתוצאה מקוצר נשימה.

נדגים זאת באמצעות דוגמא של אדם שרוצה לבצע פעולה בסיסית כגון: הליכה, שרירי הגוף אשר נושאים בנטל של ההליכה מתקשים לשאת במשקל הרב לאורך זמן ודורשיםיותר חמצן מהריאות. המח, שמבין שיש צורך ביותר חמצן, "שולח פקודה" לריאות להתרחב ולפעול בצורה מהירה ועמוקה יותר כדי להכניס יותר חמצן לגוף.
 

השומן שנמצא סביב הריאות מונע מבית החזה לגדול ולהתרחב, וכתוצאה מכך כמות החמצן לא גדלה באופן משמעותי ובסופו של דבר הגוף נאלץ לעצור מביצוע הפעולה ומלווה בקוצר נשימה מסיבי.

 ישנן דרכים רבות לשמור על משקל תקין ולהימנע מהדרדרות נשימתית כתוצאה מעודף משקל. נדגים שלוש מהן: הראשונה, והמובנת מאליה, פעילות לשיקום ריאות. בפעילות לשיקום ריאות תחזקו את שרירי הנשימה ואת שרירי הגוף. שרירים חזקים יותר נושאים טוב יותר בנטל המאמץ, וכך דורשים פחות חמצן .
 

השנייה, תזונה מותאמת – היוועצות עם תזונאי להתאמת תפריט המתאים להתמודדות עם מחלת ריאות. והאחרונה, שמירה על אקטיביות ביום-יום. פחות לשכב או לשבת, יותר ללכת ויותר לנוע גם אם קשה – לכל קושי נשימתי ופיזי קיים פתרון ואפשר להתגבר על כל מאמץ עם הכלים הנכונים, שבדרך כלל ניתנים בפעילות שיקום הריאות.

*כל הזכויות שמורות

נגישות

איזה כיף!

הכינו את המסמכים הבאים:

או!

🔵 כ30 פעילויות שיקום בחודש.

🔵 מבלי לצאת מהבית, בשעה שנוחה לכם.

*חיוב עבור החודש מותנה אישור המסמכים שלכם על ידי רופא הריאות שלנו.