מהי הליחה, למה מופיעה וכיצד מתמודדים?

מהי הליחה, למה מופיעה וכיצד מתמודדים?

אחד התסמינים השכיחים ביותר בקרב חולי הריאות הוא הצטברות ליחה .

הליחה מיוצרת באופן טבעי אצל כולנו והיא חלק ממערכת החיסונית של הגוף. היא נמצאת במקומות ספציפיים כמו דרכי נשימה עליונות (אף, פה וגרון) ודרכי נשימה תחתונות. תפקיד הליחה הוא ללכוד גורמים זרים אשר אנו שואפים ולפנות אותם החוצה על ידי גירוי, כמו שיעול , עיטוש או נזלת.

כאשר מערכת החיסונית מרגישה שהגוף נחשף לגוף זר, כמות הליחה מתגברת והחולה חש בצורך מוגבר להוציא אותה. כל עוד גוף הזר ממשיך להתקיים בגוף (לדוגמא, חיידק בדרכי נשימה) , הליחה תתגבר.

כיצד הליחה מתפנה מהגוף?

כאמור, פינוי הליחה נעשה על ידי שיעול או עיטוש, ולכן מטרת השיעול היא לדחוף את הליחה החוצה ובעצם לפנות את הגודש שהצטבר עם הגוף הזר.

מיהם האיברים האחראיים על פינוי הליחה?

פעולת השיעול או העיטוש, נעשית על ידי תנועות בשרירי בית החזה ושרירי הבטן.

לפיכך שיעול באופן יזום או על ידי גירוי והוצאת הליחה מהגוף, מאלץ את שרירי בית החזה ושרירי הבטן לפעול. ככל שהשרירים חזקים יותר הם מצליחים להתכווץ יותר חזק – כך הליחה תצא יותר בקלות.

כיצד מתרחשת הוצאת הליחה?

שרירי בית החזה והבטן מתכווצים חזק, פעולות אלו מצרות לרגע את קנה הנשימה, ובמקביל – פעולת השיעול (תוצאה של הוצאת אוויר בחוזקה) דוחפת את הגודש החוצה.

אם קנה הנשימה לא היה מצליח להיות מוצר, לא היינו מצליחים לדחוף את הליחה החוצה על ידי שיעול,

כך שהשימוש בשרירי הבטן ובשרירי בית החזה הוא קריטי.

נמחיש זאת בעזרת קשית שתיה וגוף זר התקוע בה: ננסה לנשוף אוויר חזק דרך קשית שתיה, כאשר גוף זר תקוע בתוכה. ככל שנשקיע יותר כוח בנשיפה – כך הגוף הזר יידחף מהר יותר ויצא מצידה השני של הקשית.

הסיבה שהגוף הזר יוצא בקלות היא שהקש כבר מוצר, והאוויר שאנחנו דוחפים מרוכז כולו סביב הגוף הזר.

לעומת זאת, אם ננשוף דרך קשית רחבה יותר, בה תקוע באופן חלקי גוף זר, האוויר שאנו ננשוף דרכה לא יהיה מספיק מרוכז בשביל לדחוף את הגוף הזר החוצה – והגוף הזר יישאר.

מה קורה כאשר לא מצליחים לפנות את הליחה?

אצל חולי הריאות, ישנו קושי בפינוי ליחה ובעקבות זה הם מרגישים תחושת מחנק.

הסיבה נובעת בחלקה כתוצאה מ"תסמונת כדור השלג" (לצרף לינק). משמע, אם קשה לנשום – אזי הפעילות שלי פוחתת, ואם הפעילות פוחתת – שרירי הנשימה שלי זזים פחות ונחלשים.

כאשר שרירי הנשימה נחלשים – עומק הנשימה פוחת, מה שמוביל ליכולת ירודה של כיווץ השריר.

במילים אחרות – לשריר אין כוח דיו כדי לגרום לכיווץ קנה הנשימה וליצור שיעול חזק.

בנוסף, כל עוד אנחנו לא מצליחים להוציא את הליחה, אנחנו עלולים לפתח זיהום בדרכי הנשימה, דבר שיוביל להחמרה בנשימה ועלול להביא להתדרדרות עם נזק קבוע נשימתי ופיזי.

אז מה הפתרון?

השיטה היא בעצם להצר באופן מלאכותי ומכוון את קנה הנשימה על ידי התנגדות.

ברגע שאנחנו יוצרים התנגדות על השרירים הפועלים (שרירי בית החזה ושרירי הבטן) תוך כדי נשיפה, הלחץ המתון מההתנגדות יגרום לשרירים להתכווץ חזק יותר וכתוצאה מכך , להצר את קנה הנשימה – פעולה שגורמת לדחיפת הליחה החוצה על ידי שיעול.

*כל הזכויות שמורות*

נגישות

איזה כיף!

הכינו את המסמכים הבאים:

או!

🔵 כ30 פעילויות שיקום בחודש.

🔵 מבלי לצאת מהבית, בשעה שנוחה לכם.

*חיוב עבור החודש מותנה אישור המסמכים שלכם על ידי רופא הריאות שלנו.